søndag 27. april 2014

Vil du lære litt om verdens tekstilproduksjon?


 
Før var jeg ei som stadig handla nye klær og fiffa opp hjemme med noe nytt. Det kunne være et par nye puter eller nye sengesett.
Men - så forandra jeg meg. 

Hva skjedde?
Hvorfor begynte jeg å kjøpe brukte tekstiler? 

I begynnelsen kom jeg over bloggere som sydde mye fint av spesielle stoffer med kule motiv som ikke lenger kunne kjøpes i butikkene. 
Etter hvert leste jeg om andre viktigere grunner til å gjenbruke tekstiler. 



Her er noen fakta om verdens tekstilproduksjon:

Vanlig bomull

"Konvensjonell, intensivt produsert bomull er ikke miljø, helse- eller arbeidervennlig på noe stadium i livsløpet. 

Fiberdyrkingen er det mest kjemikalieintensive stadiet i livsløpet for bomull. 

I tillegg er kjemikaliene som brukes på bomull klassifisert blant de mest giftige sprøytemidlene som finnes, og de medfører alvorlige helseskader på mennesker og dyr. 

Kilder som WHO, FAO og IAASTD angir at 

ca. 3 millioner mennesker blir akutt forgiftet av sprøytemidler årlig hvorav 
18.000 til 22.000 dør
Over 90% av tilfellene finner vi i utviklingsland.

I tillegg kommer høyt forbruk av kunstgjødsel som står for 50% av energiforbruket i landbruket og som er en av de største kildene til utslipp av drivhusgassen N2O.

Jord og vassdrag ved bomullsmarkene og tilknytning til produksjon av bomullstekstiler forringes og tappes for biologisk mangfold gjennom monokultur, høyt vannforbruk, redusert jordfruktbarhet, forsalting av jord, ørkenspredning og vannforurensing med utslipp av tungmetaller og andre kjemikalier, også fra farging og annen produsering.


Globalt er ca. 30 prosent av bomullen genmodifisert per i dag, og det estimeres at det vil øke. 
I 2007 var 87% av amerikansk bomull genmodifisert.

Den vanligste genmodifiserte bomullen er programmert til å danne egne giftproteiner. Genene for dette er hentet fra giftige bakterier. Denne giften dreper så insekter som spiser av planten. Bomull har også fått endrede gener for å tåle sterkere sprøytemidler som normalt ville drepe dem.

Dyr som beiter på markene med genmodifisert bomull etter innhøstingen har blitt syke, og allergi har blitt et økende problem blant bomullsarbeidere. 
Motstandere av genmodifisering kaller dette 
det største, ukontrollerte eksperimentet 
i historien."


I tillegg til alt dette så har vi de siste årene fått en større kjennskap til hvordan arbeiderne behandles og hva slags arbeidsforhold de må finne seg i når de jobber med å produsere tekstiler til oss her i den rike delen av verden. 
"Flytting av industriell produksjon til lavkostnadsland i Asia har gitt vestlige forbrukere tilgang til billigere klær og ført mange millioner av mennesker ut av fattigdom. På den annen side arbeider mange av de, i hovedsak unge kvinnene, som syr klær for oss under ekstreme arbeidsforhold: Svært lange arbeidsdager seks til sju dager i uka, kummerlige boforhold, ikke overtidsbetaling og korttidskontrakter er ikke uvanlig. Ofte har ikke tekstilarbeidere en lønn de kan leve av, selv om de mottar minstelønn. De har heller ikke lov til å organisere seg slik at de kunne jobbet for å bedre sine forhold." Faktalink her og enda mer her
https://www.cottonchild.no/news/295-26-1-2009.htm

Når jeg ser alt som selges i butikkene her hjemme, får jeg en vond smak i munnen. 
Alle butikker kjører stadige salg for å få vekk fullstendig brukbare tekstiler sånn at de kan bli erstatta av siste mote.
Det produseres mer og mer, vi kjøper mer og mer, men blir aldri fornøyde. 
De fleste tenker ikke på at dette enorme forbruket skader andre mennesker og mijøet.




















Min oppfordring:

*Bruk det du har så lenge det går an. 

*Reparer tekstiler som går i stykker.

*Kjøp brukte klær /tekstiler når du skal ha/lage noe nytt.

*Sy nye ting av brukte tekstiler - redesign.

*Si "JA- tusen takk!" når noen spør om du vil arve klær o.l.

*Kjøp tekstiler som er produsert på en mest mulig bærekraftig måte for arbeidere og miljø når du må ha helt nye ting.

*Bland gammelt med litt nytt. 

*Kjøp kvalitet.Det betyr ikke nødvendigvis dyrest mulig. Det er ikke noen sammenheng mellom kvalitet og dyrest mulig, det viser tester til stadighet. I stedet for dyre merker, se etter om klærne er miljømerka. 

*Kjøp funksjonelle tekstiler. Noen klær til for eksempel babyer og barn er merkelig nok svært lite praktiske: De er stive, ubehagelige å ha på, gjør det vanskeilg å bevege seg fritt, tåler ikke lek, ser skitne ut etter kort tid, tåler ikke vanlig vask.  Det noen designere dessverre er mest opptatt av, er hvordan klærne skal se ut på et bilde. 

19 kommentarer:

  1. Så rett! Takk for mye nyttig info.
    Jeg prøver også å tenke på dette, og er veldig fornøyd når jeg kan lage noe nytt av noe gammelt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjekt å lage noe selv, og når man kan bruke ting på nytt så er det jo bare en vinn-vinn situasjon for alle :)

      Slett
  2. Ikkje mykje hyggelig lesing det der....bomull tenker vi alle på som trygt og "sunt". Så feil kan ein ta!
    Synest også det fryktelig med all sløsinga med kle. Når eg ein sjeldan gong vandrar rundt på eit kjøpesenter og ser all overflod av kle lurer eg på kven som skal kjøpe og bruke alt. I år har eg faktisk ikkje kjøpt meg eit einaste nytt plagg. Det er ikkje bevisst, men eg har ikkje følt at eg har hatt behov for det. Eg brukar kleda mine lengst mulig, mi beste ola-bukse er 5 - 6 år og den var ikkje ein gong dyr!
    Fint at du set fokus på dette - håper fleire får opp augene for kor viktig dette er.
    Og gjenbruk er då så gøy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så flott å lese bloggen din, Alva, for du deler jo mitt syn på gjenbruk. Veskene du har sydd av gamle dongribukser er jo bare supre! :)

      Slett
  3. Velskrevet blogindlæg! Jeg deler dine holdninger og glæder mig over, at flere og flere er begyndt at støtte op om genbrug og bæredygtighed.

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig fint å høre. Takk for at du la igjen en kommentar :)

      Slett
  4. ENIG! Og du er så cool at du deler den her slags VIGTIGE information! Jeg ser frem til at 'catche up' herinde på din fine blog - dette bliver blot et hurtigt visit; back to work (der fylde ALT for meget lige nu). KH L

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så godt dit indlæg, og jeg mener, at det er vigtigt at sprede budskabet - derfor har jeg her til morgen linket til dit indlæg i mit ;-) Hav en god dag :-) Kram fra et regnfuldt Aalborg....

      Slett
  5. Så flott at du skriver om dette! Jeg har nettopp vært på loppemarked for å fylle opp stofflageret, det er jo moro med gjenbruk.

    Jeg har fundert litt i det siste på hvor og hvordan stoffene man kjøper i sybutikken kommer fra. Jeg tror alle vet at de som syr klær har det ganske fælt, men hvordan er det med de som lager selve tekstilene? Vet du noe om dette?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, loppemarkeder er supert med tanke på gjenbruk.
      I produksjonen av tekstiler brukes det mange kjemiske stoffer som er skadelige for miljøet. I selve bomullsdyrkingen brukes det som nevnt enorme mengder gift. Så skal bomullen renses, beredes, spinnes og farges. Til alt dette brukes det kjemikalier. Arbeiderne som lager stoff har som de som syr stoff svært dårlige arbeidsforhold.

      Slett
  6. Flott innlegg og viktig! Vi er heldig som har fått arvet mye klær til våre barn. De ser jo ikke brukt ut og noe har prislapp på enda. Da har jeg måtte kjefte litt...;) jeg jobber med å bli flinkere til å sy, barna liker faktisk best å gå med det som mamma har laget:) da blir jeg så glad. Takk for en super blogg som minner oss på at vi må stoppe opp å tenke i en noe travel hverdag:)

    SvarSlett
  7. Flott innlegg :) Dette bør enda fleire bli meir obs på, særleg dette med bomullsindustrien. Eg var ikkje klar over at det var såpass gale. No blir det enda meir skjerpings.
    Heldigvis er både eg og ungane glade i å arve, og eg går stadig på shopping på Fretex og loppemarknad framfor handlesenter. Eg synes faktisk det er kjekt å vite at plagg har ei historie òg, i tillegg til at eg er stor tilhøyrar av gjenbruk :)
    Deler innlegget ditt vidare på facebook :)
    Klem, Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker også sånn - at det er litt kjekt å tenke på historien til det man har kjøpt brukt. Jeg kjenner dessverre noen som ikke kunne tenke seg å ta på seg et plagg som andre har brukt. Jeg synes det er trist.
      Koselig at du deler innlegget på Fb - jo flere som får kunnskap om temaet, jo bedre :)

      Slett
  8. Tak for dit indlæg - supervigtigt!

    SvarSlett
  9. Flott, viktig og tankevekkende innlegg - tusen takk!! Heldigvis ser det ut til at dette med gjenbruk etterhvert får den "statusen" den fortjener, og med dette innlegget bidrar du i høyeste grad til å begrunne hvorfor vi må ta mer vare på det vi allerede har, før vi "higer" etter noe nytt. Jeg kommer til å vise innlegget ditt til mine kolleger og studenter, jeg vet det vil bli tatt godt imot!

    Forøvrig synes jeg du har en fantastisk fin blogg! Jeg er selv en "storforbruker" av retrostoff ( brukt selvfølgelig ;)), og synes det er herlig å boltre seg i farger!

    Tusen takk for kloke ord og masse inspirasjon, jeg har lagt deg til i blogglista mi :)

    Klem fra Levanger

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du legger igjen slik en koselig kommentar. Det er veldig godt å vite at flere er opptatt av å kutte ned på forbruket og vil spre budskapet. Jeg tenker ofte at dersom folk bare visste mer, så ville de velge bedre. Klem fra Sørlandet :)

      Slett