mandag 18. februar 2013

Retro barnestoff


 Jeg har lenge tenkt at jeg ville ta bilder av mine kjæreste barnestoff. (Praktisk når jeg skal sy noe, så slipper jeg å "bla" i stoffstablene :)

For noen år siden så jeg en annen blogger som viste sine barnestoff, og jeg satt ofte å kikka på dem. 
(Litt sært, sikkert, men sånn er jeg :) 

Noen av stoffene har jeg bare noen små biter av for eksempel en lapp stor nok til ei pute, og andre har jeg mer av. 
De fleste av stoffene er gamle, enkelt over førti år, så det er forståelig at de er vanskelige å få tak i! 
Enkelte av stoffene er av nyere dato og ikke så sjeldne. 
 Mange av stoffene er "importert" fra det store utland. 
Det er uhyre sjeldent at jeg har funnet fine barnestoff på loppemarkeder eller bruktbutikker.

 Når det gjelder barnemønster på dynetrekk, så synes jeg ikke Norge har produsert så veldig fine dynetrekkmønster sammenligna med for eksempel Tyskland og nabolandene Sverige, Danmark og Finland. 

Tekstilene under er riktignok fra norske Høie. De har forfatter og tegner Torbjørn Egners tegninger på seg. De liker jeg godt, sikkert siden jeg og barna er så glade i Egners bøker.
Her har jeg både Kardemommeby og Hakkebakkeskogen. 


14 kommentarer:

  1. Wow!! Så mycket fina tyger. Helt underbara! Det tråkiga med så där fina tyger är bara att det är så svårt att sätta saxen i dom och sy av dom. :)

    SvarSlett
  2. Herlighet så mange fine barnestoff du har! Trur eg dånar!
    Nei det er ikkje ofte ein kjem over fine barnestoff på loppemarked og bruktbutikkar. Har funne nokre men ikkje slike godbitar som du viser her:)

    SvarSlett
  3. Åååh, for ei flott samling du har! Skulle gjerne ha hatt fingrane i nokre av desse;)

    SvarSlett
  4. Så mye flotte stoffer! Det setter virkelig både minnene og fantasien i gang :) Min mor har flere sengesett fra 70-tallet, men de brukes av barnebarna når de er på besøk, så de er "off limits"...

    SvarSlett
  5. For ei samling!! Falt veldig for et par elefanter og fine fugler her!

    SvarSlett
  6. Heisan
    Her hadde du virkelig et knippe fantastiske barnestoff!! Så fargerike og frodige og glade. Jeg har hatt det grønne John Blundstoffet og Kardemommebystoffet av disse stoffene.
    Lun kveld til deg!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  7. Ååååååh, så mange nuuuuudelige stoffer!
    Kjenne et stikk av misunnelse men har også stor glede av å sjå på sånne fine stoffer :o)

    Kjenne det klør i syfingrene mine når eg ser sånne herligheter. Har jo litt forskjellig stoffer eg og itte kvart ;o)

    Satse på at eg e i form te litt sying i mårå. Øve ei veka si eg har sydd jammen meg og kjenne det klør i fingrane :o)

    Ha ei kreativ og flotte nye veka!

    SvarSlett
  8. Her dukket det opp minner fra en svunnen tid :) Helt fra forrige århundre ;)
    KLÆM

    SvarSlett
  9. I love the little girl in the top most photo! I want a bonnet like that!!! :-)
    Carly
    x

    SvarSlett
  10. Sukk, så masse fint!! Du har virkelig sansen:)

    Silje

    SvarSlett
  11. Jeg føler gjenkjennelse og nostalgi når jeg ser på disse koselige stoffene, men jeg kan ikke huske å ha sett noen av dem før.
    Husker vi hadde noen løvebilder på et dynetrekk til barna, men jeg vet ikke hvor det var produsert.

    SvarSlett
  12. Masse flott!!
    Tenker det er en gled å være eier av disse skattene!!
    Her i huset er vi også glade i kardemomme by!

    Finfin tirsdag!

    og gratulerer med kuppet på kåpa :o)

    SvarSlett
  13. Så mye flotte stoffer! Fikk list å ta bilde av barnestoffene mine også:)
    finfin tirsdag til deg
    klem

    SvarSlett