mandag 25. juni 2012

DIY Hvordan avslutte skråbånd pent

Før juksa jeg alltid når jeg skulle avslutte skråbåndet. Så lærte jeg hvordan det kan gjøres. 
Det blir så mye finere så jeg tenkte jeg ville prøve å lage er en liten DIY. 
Jeg er ikke så flink til å forklare, så det beste er nok å se på bildene...
:)

1. Begynn å sy der nålen er satt. 
Sy rundt. 
(Da ser du at det er et stykke fra der stoffene er sydd sammen til der jeg ønsker å avslutte skråbåndet.) 
2. Avslutt sømmen et stykke fra stoffbretten.
3. Da ser det slik ut. 
4. Brett skråbåndet ut og sy en rett søm ned slik at den nye sømmen blir parallell med stoffskiftet.  
5. Klipp av skråbåndet så det ikke blir så langt, og stryk ut. 
Nå kan du sy de siste cm som manglet rundt på skråbåndet før du bretter og stryker. 

6. Brettet og strøket. Klar for siste sømmen.

7. Siste sømmen og du kan se at jeg manglet bare noen millimeter fra at skråbåndet sluttet helt likt som stoffene.  

Lurer du på hva det blir så viser jeg det i et senere innlegg :) 

15 kommentarer:

  1. Kjempefin DIY !
    Jeg er klar for skråbånd ;)

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  2. Sådan gør jeg også.....i starten gjorde jeg ikke, og det så frygteligt ud, men sådan her, bliver det nemlig rigtig fint og din DIY er god og nem at forstå:-)
    K.h.
    Christina

    SvarSlett
  3. Lækker DIY!!
    Super lækker DIY :)

    SvarSlett
  4. Sånn gjør jeg det også;-) Fin DIY! Lurer selvfølgelig på hva du lager:-)

    Klemmer

    SvarSlett
  5. Så bra forklart!
    Dette ble jo skikkelig pent.
    Jeg har juksa mye når jeg har sydd oppigjennom årene! :)

    SvarSlett
  6. Takk for forklaring ,veldig bra. Jeg har ikke prøvd meg på skråbånd enda, kanskje jeg kan gjøre det nå.
    Ha en flott kveld.
    C

    SvarSlett
  7. Aha, så smart! Jeg har alltid "juksa". Det ble jo så fint slik du gjør det! Det skal jeg prøve ut neste gang jeg syr på skråbånd!

    SvarSlett
  8. Flott Diy! Akkurat slik jeg har lært det av min mor :) Spent på hva det er! Ugler i mosen er det ihvertfall :) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  9. Godt forklart, både i ord og bilder! Vi venter spent på hva du lager! :-)

    SvarSlett
  10. Slik syr eg også. Det blir så fint og ordentleg:)

    SvarSlett
  11. Da blir det bra!!!
    Herlige ugler du syr på, hva kan det bli????

    Fin onsdag!

    SvarSlett
  12. Dette var helt supert! :) Tusen takk som deler!

    SvarSlett
  13. Tusen takk for tipset Ü
    Fint stoff!

    SvarSlett